Fllowers

Tuesday, June 16, 2009

15 june 2009

xtvt aku hari..aku terlibat dalam program krusus usahawan yg dianjurkan oleh MARA Seremban......krusus ni diadakan di Tingkat 3, Seremban Plaza, Jalan Dato' Muda Linggi Seremban.....krusus yg berlangsung selama 9 jam ni..byk berikan nasihat dan jalan kepada usahawan2 yg baru ingin mencuba dalam dunia perniagaan......kire macam asas perniagaan....sesi pertama sudah berakhir tadi....iaitu mengenai "PEMASARAN PRODUK".....byk yg dikongsi kan kepada yg terlibat.....Bg aku...program ni patut diteruskan...sebagai ilmu asas kepada semua org MELAYU yg ingin menjinakkan diri dalam dunia perniagaan.....Penceramah pada hari tue ialah En Adnan.....walaupun cara interaksi atau kamunikasi en penceramah terasa macam hambar tapi yg paling penting teks ceramah yg disampaikan cukup memberangsangkan..walaupun sesekali aku rase mengantuk giler....penceramah tu mmg x lawak lah...kalau boleh bagi ar lawak sikit...mcm menaik kan semangat kpd bakal usahawan......tapi aku rase okay kot!!!!kalau nak ikutkan ape aku pelajari tadi, memang aku dah blaja time kat kolej dulu..x ade masalah nak memahami pada setiap penerangan ttg pemasaran @ Marketing ni......tp yg penting aku join krusus ni adalah untuk mendapat sijil penyertaan..dan sebagai satu aset untuk meminta bantuan MARA untuk membantu di awal perniagaan aku kelak....program berlangsung selama 5 hari..bermula semalam 15 jun hingga 19 jun...dari 8 pagi hingga 5 ptg......harap program ini berjalan dgn lancarnya seperti yg semua harapkan....majoriti usahawan yg join program ini sudah memiliki premis atau perniagaan sendiri..tapi masih belum mengetahui asas yg sepatutnya mereka tahu...ade jugak yg belum pernah berniaga seperti aku yg join program ni...usia bakal/usahawan yg terlibat kebanyakan sudah mencecah 40an...kire aku mcm kanak2 kecil lah kat situ...ala2 macam join program VETEREN CLUB gitu heheh....tapi ape2 pon mak cik & pakcik kat citu x kedekut ilmu..semua berkongsi pengalaman masing2....aku pun kalau ade perniagaan sendiri nak jugak kongsi pengalaman aku plax ngan diaorg..skrg ni still x nampak lagi..aper itu erti perniagaan.....kepada golongan muda yg ingin menceburi bidang perniagaan ni....lebih baik korang belajar dulu asas perniagaan ni secara terperinci.....so bila dah start meniaga x lah pening kepala mcm mana nak manage...sbb dah ada pengetahuan dlm bidang perniagaan.....

2 comments:

Fairuz Selamat said...

aimi... makasih..
tp mcm melampau arrr ayat kat situ...
mcm baik sgt je si fairuz ni..ahahah

Murni aimi marlina said...

heheh...
xder arr terlampau sgt...
tu dari pandang saye lah.....
hehe....betul....ikhlas tu sy tulis..
bukan nak bodek awak ke per..mmg ikhlas :)